06 februari 2008

Bloggar med märkbar koppling till tro och kyrka

För en knapp månad sedan hade jag ambitionen att lista de bloggar som man märker har med tro och kyrka att göra. Och det berättade jag här på bloggen.

Jag gjorde en sådan lista i höstas. Då hade Svenska Kyrkans veckotidning Kyrkans Tidning haft en artikel på papper med flera av de då aktuella bloggarna. På webben hade
man låst in artikeln. Så ägnade jag mig åt gränsöverskridande och använde listan som grund för en egen lite fylligare. Tack vare mina läsare fick jag hjälp att fylla på. Bloggen Missional Experiences tog saken ett steg vidare och använde min bloggpost för att börja en 100-lista.

Tack till er som kommit in med bidrag till min nya lista. Men det blev inte så många. Och inte heller när jag lägger till de nya som jag hittat på egen hand, så blir det inte så imponerande många.

En västernärkings bekännelser Jonatan Edlund, präst i Svenska kyrkan
Kyrkans Framtid En kollektivblogg av David Fredin (lyssna på hans radio GodPod) Christoffer Skoholt och Mattias Thurfjell, alla tre studenter i Uppsala.
Min Tro är en sajt där bloggen av redaktören Malin Aronsson igår
Steenbrinks i Kairo Lena Steenbrink och henns man är utsända av Svenska Kyrkan för tjänst i Kairo.
Just nu Fredrik Hedlund leder arbetet med Ideellt Forum i Svenska Kyrkan
Teologibloggen En kollektivblogg av Jaanus Teose, Sebastian Selvén, Kristoffer Moldéus, Katarina Lamos, Mattias Kareliusson, Sara Johansson och Klas Corbelius (rörelsesekreterare i KRISS)
Ett år i Göteborg Emelie Hjert gör Volontärår i Göteborg för Svenska Kyrkan
Kyrkomötesbloggen Inte ett inlägg på över 2 månader, trots att det är fyra fullfjädrade kyrkomötesombud som ska kollektivblogga. Sven-Gunnar Hoffstedt, Maria Abrahamson, Marta Axner och Karin Långström Vinge.
Missional Experiences har nått upp till 111. Så jag hänvisar dit, istället för att göra något större själv. Men jag rekommenderar inte alls inläggen om islam på samma blogg.

Glöm inte Stillsam, Kyrkoordnaren (även om han är lite pk när det gäller det svenskkyrkliga pga sin anställning) Långström Vinges och Axners egna levande bloggar, Prästerik i Örebro, Elisabeth Sandlund inne i Dagen.se och Hasse Boström på samma plats.

Om inte Svenska Missionskyrkans tidning Sändaren ser till att nye medarbetaren Per Erik Lund (fd EFS Budbäraren) börjar blogga igen, då är det någon som ska ha löneavdrag. Och det kan till och med vara Lund själv :-)

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Marta Axner sa...

Om man nu ska försvara Kyrkomötesbloggen så är ju tanken med den att skriva framför allt under kyrkomötet men också i relation till KM när det inte är samlat. Och just nu är det lågsäsong - åtminstone för min del har inte ens motionsskrivandet kommit igång än. Mer aktivitet utlovas framåt sommaren och framför allt i höst.

Intressant lista, flera nyheter för mig.