10 februari 2008

Bättre vara ute på hal is och ha det glatt - bloggstafetten

Skratt är bra. Skratt mår jag bra av. Så faller "r" bort och då jag får betala. Skatt blir något helt annat. Vad är det frågan om? Hur kan ett "r" betyda så mycket för att det ska bli skratt? R som Respekt, kanske?

Det sägs att den enda sanna glädjen är skadeglädjen. Att förena lytta med löje. Och det är ju rätt lustigt formulerat. Men allvarligt talat, så är det inte roligt att skoja på andras bekostnad.

Så det kanske ändå är vad det handlar om? Jag ska betala priset för min glädje och mina skratt, annars är det inte alls lika roligt. Någon gång inte roligt alls. Bättre att jag bjuder på mig själv, utan varken krav eller förväntan att få tillbaka.

Skrattet - låt det få finnas hela skalan mellan vrålgarv och ett leende i tvekan - är ett val. Det var väl Robban Broberg som sa: Bättre vara ute på hal is och ha det glatt. Än att gå i lera och sörja.

I år är det 80 år sedan den store humanistiske humoristen Tage Danielsson föddes. Det är väl inte alldeles säkert att han skulle känna sig odelat hedrad av hyllningarna som petat upp honom på pedistal, så här efter döden. Inte stod han och Hasse Alfredson med Svenska Ord för en humor som i sitt uttryck genomgående befann sig på ett högre plan. Det som gjorde skillnaden är ärendet och människosynen (humanism eller ej).

Nu klarar jag mig ur den här stafettpostningen med att citera Tage Danielsson.

Jag tänker. Alltså gör jag mig till.

Det där tycker jag är både humoristiskt och humanistiskt formulerat. Så det skrattar jag åt.

Bloggen Tungviktaren av Camilla Hällbom gav mig stafettpinnen och temat "s(kr)att" att spinna på. Nu lämnar jag vidare till In The Pendent med Thomas Hartman. Det ämne som jag ger dig Thomas är - Är det praktiskt med teorier?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var mjukt, det var skönt, det var glädjande och gjorde min mun ännu bredare att läsa denna underbara del av bloggstafetten.
"Underbart är kort", sjöng en numera avliden(tror jag) person. Så sant, så sant. "Jag diggar dej, jag diggar dej" sjöng en annan.
Båda var lika mänskliga. Båda hade en värme som jag tycker du ska ha den stora äran att dela med dem.
/ "Ab imo pectore" och ha en fin morgondag, önskar Kari http://blogg.aftonbladet.se/10029 , blivande stafettpinneövertagare:)

Anonym sa...

Jo det är så sant det du skriver. Det är svårt ibland att låta bli att skratta på andras bekostnad, mycket härligare är ändå att skratta med än skratta åt. Ha en bra dag!

Björn Wadström sa...

Robert Broberg sveriges klart mest underskattade filosof. Kul att du också gillar hans mycket fina ordvändningar. En av de skönar sånger han skrivit är Solen. Ditt inlägg gjorde mig på bra humör. Tack.

Anonym sa...

cognito, ergo... ?