28 februari 2008

Förbjud kyrkfoton

Det kom ett kuvert från Vattenfall som handlade om att vi ska få en ny elmätare och betala för vad vi förbrukar och inte det vi kanske kommer att göra av med. Bra. Vattenfall hade gjort en folder med människor på framsidan och text om elmätare inuti.

Jag är medlem i Svenska Kyrkan. Det slog mig hur eländigt ofta foldrar och broschyrer från min kyrka har ett hus med kors på taket på framsidan och handlar om människor inuti. Samma sak i massmedia. En artikel om en händelse eller om människor i Svenska Kyrkan illustreras med ett foto på en kyrkobyggnad. Det är både fantasilöst och förödande.

Antagligen cirkulerar för många gratis och billiga bilder på kyrkor. Göm dem. Stoppa dem.

Om en firma som kränger elektricitet inser att man inte behöver visa bild på en elmätare, så borde Svenska Kyrkan unna sig att visa bilder på människor. Och dom finns, både människorna och bilderna.

Den som vill kan säkert rota fram exempel på där jag själv brutit mot det förbud jag nu försöker lansera. Så jag erkänner på direkten: Jag har också slappt och obetänksamt använt bilder på kyrkobyggnader, där de inte har att göra.

Den som vill göra världen bättre och kyrkan rättvisa bjussar på exempel på när bilder på människor får illustrera Svenska Kyrkan.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: