10 februari 2008

Stillsam pekar på allvarlig brist i Svenska Kyrkan

Jag håller med Stillsam om att det inte kan få vara så här i Svenska Kyrkan: att människor som vill göra en insats inte tas i anspråk. Det kan handla om en missionär som kommer hem, om en församlingspedagog som bytt till ett jobb utanför kyrkan, om en pensionerad biskop eller ett proffs - inom vilken bransch det nu är - utan anställning. Ja, jag vet att det finns undantag. Och jag vet att det finns lokala satsningar som visar att en annan ordning är möjlig. Men det är strukturen som måste ändras.

Liksom Stillsam efterfrågar jag en Svenska Kyrkans tankesmedja. Ja, gärna flera runt om i landet i samverkan. Andra kyrkor är inblandade i tankesmedjor. Den som inte är nöjd med deras inriktning kommer ingen vart med att bara klaga. Det är upp till bevis i konkret handling som gäller.

En talarförmedling, som Stillsam skriver om, fanns förut i samarbete mellan de då tre kristna studieförbunden. Forum Liv och Tro kallades den. Sajten finns kvar här. Nu ska jag kolla om Sensus eller Bilda har något motsvarande aktuellt.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag röstar väldigt mycket för en sådan tankesmedja!

Dessa frågor ställs hela tiden och många vill. Tyvärr är viljan större än handlingskraften ibland. Men framförallt handlar det om att det är ett ändrat förhållningssätt som behöver till ... och allt som ändrar på djupet kan göra lite ont. Men inte desto mindre viktigt :)